MODEL BUNKER AND THORPE
PENGENALAN
•
TGfU dihasilkan oleh Bunker and Thorpe
pada tahun 1982 untuk pelajar-pelajar sekolah menengah
•
TGfU merupakan satu model pendidikan yang
menekankan:
–
Pemahaman yang menyeluruh pada setiap permainan
–
Meningkatkan tahap aktiviti fizikal
–
Menjadikan kelas pendidikan jasmani sebagai
tempat yang sesuai untuk persaingan, motivasi serta bersuka ria
•
Digunakan secara meluas dalam kejurulatihan dan
pendidikan jasmani sehingga masa kini
FAKTOR-FAKTOR
•
Terdapat beberapa isu timbul di kalangan pelajar-pelajar
Britain pada 1980-an yang mendorong Bunker and Thorpe untuk mengkaji
TGfU:
–
Pencapaian dalam permainan adalah sikit dan
kurang memuaskan
–
Kekurangan pengetahuan tentang permainan
–
Lemah dalam kemahiran asas dan kurang berupaya
dalam membuat keputusan
–
Terlalu mengharapkan jurulatih atau guru untuk
membuat keputusan
–
Kadar perkembangan dalam permainan adalah
lambat dan tidak menonjolkan
MATLAMAT
•
Matlamat utama TGfU adalah untuk
memperkembangkan kemahiran seseorang pelajar dalam menyelesaikan masalah dan
membuat keputusan
•
Menurut falsafah TGfU, pelajar atau pemain
bukan sahaja perlu tahu bagaimana untuk menjayakan sesuatu permainan tetapi
adalah lebih penting untuk belajar membuat keputusan yang sesuai ketika
permainan berjalan
•
Model TGfU juga menggalakkan pelajar untuk
melibatkan diri dalam pelbagai permainan
PERKEMBANGAN
•
Selepas kajian Bunker dan Thorpe, falsafah dan
teori dalam TGfU masih diubahsuai dan diperkembang dari semasa ke semasa
•
Secara mendalam dan tepat, TGfU adalah lebih
pratikal dan mudah diaplikasikan dalam permainan bola
•
Pada tahun 2004, Webb and Pearson telah
mengkategorikan permainan kepada empat kategori utama:
–
Target
–
Striking / Fielding
–
Net / Wall
–
Invasion
KATEGORI
PERMAINAN
•
Target
–
Menempatkan objek pada sasaran atau mendekati
sasaran untuk mendapat mata
–
Contoh: bowling, archery, golf
•
Striking / Fielding
–
Perlawanan yang melibatkan dua pihak: pasukan striking
dan pasukan fielding
–
Mengumpul mata melalui larian yang selamat dan
berjaya selepas pukulan dalam masa atau pusingan yang ditetapkan
–
Contoh: baseball , softball, cricket
•
Net / Wall
–
Permainan dimainkan antara jaring atau atas
dinding
–
Mengumpul mata melalui menghantar objek ke
gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik
dalam kawasan gelanggang
–
Contoh: badminton, squash, table tennis
•
Invasion / Serangan
–
Permainan berpasukan
–
Dalam jangka masa yang tertentu, masuk ke dalam
kawasan pihak lawan dan mengumpul mata
–
Contoh: soccer, basketball, handball
TUJUAN
MENGKATEGORIKAN PERMAINAN
•
Setiap permainan dalam kategori yang tersebut
mempunyai sifat dan peraturan yang mirip atau seiras
•
TGfU bertujuan untuk menggalakkan
palajar-pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan
•
Setelah mempelajari salah satu permainan dalam
satu kategori, pelajar akan memperoleh pengetahuan asas atas peraturan,
kemahiran dan taktik dalam kategori tersebut
•
Oleh itu, pelajar akan bermampu untuk menyertai
permainan lain dalam kategori yang sama
•
Contoh:
Pelajar yang telah belajar bola keranjang atau bola sepak dapat main bola baling
Pelajar yang telah belajar bola keranjang atau bola sepak dapat main bola baling
TGFU ( Teaching Games For Understanding )
TGFU diperkenalkan dan diperkembangkan
oleh Bunker dan Thorpe pada tahun 1982.yang kemudiannya dikembangkan secara
esktensifnya.
Beliau telah
memeperkenalkan satu perdekatan yang berlainan dan tersendiri dalam pengajaran
permainan. Dalam model TGFU tumpuan terletak pada pelajar di dalam
permainan,di mana pelajar perlu bertindak untuk membuat keputusan dan
pemyelesaian masalah dengan bijak dalam permainan. Ini bermakna pelajar mesti dibekalkan
dengan game sense, play practice dan game centerd
approach iaitu keseronokan permainan , latihan simulasi dan tumpuan
permainan., yang mengaplikasikan konsep, prinsip, strategi dan taknik dalam
aktiviti fizikal.
Dalam pendekatan TGFU terdapat empat kategori permainan iaitu
1.
Jaring/ gelanggang (net/court or wall)
2.
Penyerangan (invasion)
3.
Pemukulan dan padang
(striking/fielding) dan
4.
Permainan Target /sasaran ( target games )
Jaring / Gelanggang ( net/ wall)
Permainan melibatkan aktiviti menghantar satu objek
ke kawasan pihak lawan dan berusaha menghalang pihak lawan menghantar balik
,untuk mendapat mata. Contoh permainan kategori ialah seperti tenis ,bola
tampar, dan squash.
Penyerangan ( Invasion )
Penyerangan ialah permainan yang bertujuan menceroboh
kawasan pihak lawan untuk mendapatkan mata dalam masa yang ditentukan. Objek
atau bola dibawa bersama untuk lontar ke targetnya atau gol pihak lawan untuk
mendapat mata. Contoh:
hoki, soccer, bola keranjang dan bola jarring.
Pemukulaan
dan Padang
Permainan
yang melibatkan pukulan dan padang.Ia bertujuan untuk mengutip mata dengan
membuat larian dalam masa yang dibenarkan atau sebelum pihak lawan Berjaya
menangkap bola atau objek. Contoh permainan tersebut ialah seperti
kriket,softball dan baseball
Permainan
Target
Bentuk permainan ini melibatkan sasaran ditentukan dan
pelancar digunakan untuk mengena sasaran setepat mungkin untuk mendapat mata.
Contoh permainan tersebut ialah golf, memanah , tenpin bowling.
Dalam model TGFU terdapat tiga pendekatan,iaitu kumpulan
bilangan besar, kumpulan bilangan sikit dan menentuan matlamat permainan.(
Webb,Pearson dan Forest 2006 .
6 peringkat Model TGFU:
1. Bentuk Permainan ( Game Form )
- Nama permainan
- Kawasan permainan
- Bilangan pemain
- Alatan
2. Keseronokan Permainan ( Appreciation Game)
- Peraturan permainan
- Ubahsuai permainan asal
- Variasi
3. Kepekaan Taktik ( Tactical Awareness)
4. Bijak Membuat Keputusan ( Appropriate Decisions )
- Prinsip pergerakan
- Ruang dan masa
- Situasi lanjut
- Kesan kelemahan lawan
4. Bijak Membuat Keputusan ( Appropriate Decisions )
- Apa yang perlu dilakukan?
-
Nilai situasi
-
Kenalpasti dan menjangka
kemungkin
- Bagaimana melakukannya?
-
Pilihan tindakan yang
sesuai mengikut situasi dan keadaan.
5. Kemahiran Praktikal ( Skill Practice )
·
Butiran mengajar untuk
menghasilkan pergerakan sebenar dalam situasi permainan.
6. Keberkesanan Pencapaian Dalam Permainan ( Game Play to Determine Effectiveness
of Game Play )
·
Penilaian kebolehan
berasaskan kriteria.
Selain itu Pendekatan TGFU mempunyai 4 prinsip pedagoginya, iaitu:
i.
Contoh ( Sampling)
Di mana pengumpulan koleksi permainan
yang hampir sama cirinya untuk meningkat pemahaman mereka dalam penggunaan
taknik dan mengambil keputusan dalam penyelesaian masalah.
ii.
Persembahan Melalui Pengubahsuaian ( Modifiction Through Representation)
Membimbing murid dalam penggunaan pelbagai kemahiran taknik dalam penyelesaian
masalah.
iii.
Perkembangan Melalui Pengubahsuaian ( Modifaction Through Exaggeration )
Membentuk focus permainan yang spesifik
iv.
Taktik Yang Komplek ( Tactical Complexity )
Perkembang secara proses dalm penyelesaian masalah taktik dengan
kemahiran pergerakan bola atau tanpa bola dari senang ke sukar.
Kelebihan Pendekatan atau Model TGFU
•TGFU
sangat inovatif,pendekatan ini benar-benar sangat cerdas sebagai sebuah pedagogi di mana murid diajar konsep bermain dan tekniknya.
•TGFU
focus dari bagaimana kepada apa, bila, mana sehingga pada pemahaman mengapa. Ini dapat menjana
pemikiran yang kritis murid dan kemampuan menyelesaikan masalah.
•Murid sentiasa perlu membuat keputusan dalam membuat bandingan, analisis dan sintesis.
•Murid sentiasa berada dalam situasi membuat keputusan seterusnya dapat meningkatkan kreativiti dan kesanggupan mereka dalam penyoalan.
•Murid belajar menghargai keadilan dan kerjasama dalam perlawanan.
•Murid dilatih dalam pengawalan diri dan belajar bertanggungjawab terhadap peraturan.
•Murid
dapat menghadapi cabaran mengikut kemampuan mereka.
•Murid
digalakkan membina peta kognitif sendiri.
•Murid
dapat meningkat kepekaaan pencapaian mereka dalam perlawanan serta penglibatan
mereka yang berterusan.
•Murid akan mendapat keseronokan dalam permainan.
Implikasi Terhadap Guru
•Guru
perlu mempunyai pemahaman yang
mendalam tentang keempat-empat kategori tersebut dalam sukan aktiviti
yang dirancangkan.
•Guru perlu memahami
penggunaan teknik masing-masing yang terdapat dalam keempat-empat kategori tersebut
•Guru boleh mengintergrasikan
keempat-empat kategori
antara satu sama lain.
No comments:
Post a Comment