1.0
Tajuk
Riang Ria Meletup
2.0 Matlamat
Permainan kanak-kanak ini diwujudkan untuk
meningkatkan kecergasan tubuh badan dengan melakukan beberapa pergerakan asas
yang merangkumi pergerakan lokomotor, bukan lokomotor dan manipulasi alatan.
Melalui permainan kanak-kanak ini juga individu dapat meningkatkan kemahiran
psikomotor masing-masing.
3.0 Objektif
Pada akhir perlaksanaan
permainan ini, pelajar dapat :
a) Memenuhi
syarat ujian amali pergerakan asas (PJM3102).
b) Meningkatkan
pengetahuan tentang domain psikomotor, kognitif, dan afektif.
c) Menguasai
kemahiran pergerakan asas dan berupaya mengaplikasinya dalam permainan
kanak-kanak.
d) Memupuk
semangat kesukanan dan kerjasama dengan menyumbang
idea dan berkongsi maklumat bersama rakan-rakan yang lain.
e) Membentuk guru pelatih
yang berfikiran kreatif dalam merancang aktiviti permainan kanak-kanak.
f) Memperkembangkan
imaginasi guru pelatih semasa merancang dan melaksanakan permainan kanak-kanak.
g)
Mengeratkan lagi hubungan silaturahim dalam kalangan ahli kumpulan dan rakan-rakan
lain.
h)
Sentiasa berasa riang, seronok dan yakin semasa melakukan pergerakan dan
sentiasa mengisi masa dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah.
i) Mempunyai
peluang kebebasan bertindak dalam melaksanakan sesuatu perkara.
4.0 Panduan Pelaksanaan Permainan
Bil
|
Alatan
|
Fungsi/ kegunaan alatan
|
1.
|
Kadbod
|
Kadbod digunakan untuk
menyelitkan belon.
|
2.
|
Belon
|
Belon digunakan sebagai objek
untuk sasaran.
|
3.
|
Gelung
|
Gelung digunakan sebagai penanda
kawasan permulaan. Pemain dikehendaki untuk berdiri di dalam gelung sebelum melontar
ke arah sasaran.
|
4.
|
Gelung
Kecil
|
Gelung kecil digunakan
sebagai laluan untuk menuju ke kawasan permulaan. Pemain dikehendaki melompat
ketingting di dalam gelung kecil ini.
|
5.
|
Skitel
Kecil
|
Skitel kecil digunakan
untuk penanda pembahagi kawasan.
|
6.
|
Tiang
|
Kadbod yang mengandungi belon diikat pada tiang dengan
menggunakan tali.
|
7.
|
Tali
|
Tali digunakan untuk menyambungkan ketiga-tiga kadbod.
|
8.
|
Peluru (Kertas + Ubat Stapler)
-
Kertas
-
Ubat Stapler
|
Peluru diperbuat daripada kertas dan ubat stapler.
Kertas digunakan sebagai peluru semasa melastik. Kertas
akan digunting dan dilipat kecil.
Ubat stapler dipasanag di bahagian depan peluru.
|
9.
|
Gelang Getah
|
Gelang getah berfungsi sebagai alat melepaskan peluru
ke arah sasaran.
|
10.
|
Kotak
|
Kotak digunakan untuk menyimpan peluru
|
Gambar-gambar Alatan:
Kadbod
Belon
Gelung
Gelung Kecil
Skitel Kecil
Tiang Badminton
Tali
Peluru = Kertas + Ubat Stapler
Gelung Getah
Kotak
4.2 Prosedur pelaksanaan permainan mengikut
kategori yang dipilih.
1. Pelajar
dibahagikan kepada 3 kumpulan satu kumpulan terdiri daripada 8 orang dan
pelajar perlu berbaris mengikut kumpulan yang telah ditetapkan .
2. Permainan
ini memakan masa selama 4 minit.
3. Pemain
dikehendaki melompat ketingting di dalam gelung kecil untuk menuju ke kawasan
permulaan.
4. Apabila
sampai di kawasan permulaan, pemain mengambil satu gelang getah dan peluru
seterusnya melastik ke arah sasaran iaitu belon yang dilekatkan pada kadbod
pada jarak 1meter.
5. Setiap
ahli dalam kumpulan haruslah melastik peluru sekali sahaja pada satu masa
secara bergilir-gilir tanpa berhenti selama 4 minit.
6. Setiap
kumpulan yang memecahkan satu belon akan mendapat satu mata. Setiap satu mata
yang dikumpul, pemain akan dapat satu biji gula-gula.
7. Kumpulan
yang mengumpul mata terbanyak akan dikira sebagai pemenang.
4.3 Pelan
kedudukan pelaksanaan permainan
4.4 Peraturan dan
syarat-syarat permainan
1. Setiap
kumpulan hendaklah berbaris sebelum memulakan permainan.
2. Pemain
perlu melompat ketingting di dalam gelung kecil untuk menuju ke kawasan
permulaan.
3. Pemain
yang telah melastik ke arah sasaran iaitu belon yang dilekatkan pada kadbod
pada jarak 1 meter hendaklah beratur semula di belakang barisan kumpulan
masing-masing.
4. Setiap
ahli kumpulan yang selesai melastik, ahli tersebut perlu keluar terlebih dahulu
dari gelung yang disediakan dan barulah ahli yang seterusnya memasuki kawasan
gelung dan melastik peluru ke arah sasaran.
5. Setiap
ahli dalam kumpulan haruslah melastik peluru sekali sahaja pada satu masa
secara bergilir-gilir tanpa berhenti selama 4 minit.
6. Para
pemain tidak dibenarkan melastik peluru sesuka hati dan cuma boleh melontar
peluru ke arah sasaran semasa gilirannya.
Contoh
Borang Pemarkahan Riang Ria Meletup
KUMPULAN 1
MARKAH
|
O O O O O O O O
|
O O O O O O O O
|
|
KUMPULAN 2
MARKAH
|
O O O O O O O O
|
O O O O O O O O
|
KUMPULAN 3
MARKAH
|
O O O O O O O O
|
O O O O O O O O
|
No comments:
Post a Comment